3e8.nl

Over leren

Leestijd: circa 2 minuut.

1 Leren leren

❱Studievaardigheden, leerstrategie of dat je leren ook moet leren: Over metacognitie (de kennis over leren) is de afgelopen ongeveer zeventig jaar door onderzoek veel meer duidelijk geworden. En hoewel school daar juist over gaat, krijg je vrijwel nooit een vak waarin je dat leren leert. Volgens mij is dat zo omdat we op school aannemen dat je leren wel kunt, dat je daar zelf verantwoordelijk voor bent of dat je zelf aangeleerde manier van leren wel goed is.

Maar over leren valt wel het een ander te zeggen. Soms ligt dat heel erg voor de hand, maar dikwijls ook niet. In dit gedeelte van deze website probeer ik je een globaal en vooral bruikbaar overzicht te geven van hoe je handiger (natuurkunde) kunt leren.

1.1 Leercurve

Meteen maar het idee van de leercurve uit zeg 1900 van Hermann Ebbinghaus.

Lijntekening van drie verschillende leercurven.
Figuur l.1 Leercurven volgens Ebbinghaus voor drie verschillende onderwerpen; de groene leercurve is volgens mijn het stijlste: Je leert sneller.

De leercurve laat zien dat je kennis vooral in het begin van je leren het snelste toeneemt. Hoe snel? Dat hangt af van het onderwerp of het vak. Hoewel soms wat anders gebruikt, volgens mij betekent een stijle leercurve (de groene lijn) dat je kennis snel toeneemt. En er zijn ook onderwerpen of vakken waar de leercurve veel vlakker loopt; daar moet je meer moeite voor doen en langer voor studeren om je kennis te laten toenemen. Realiseer je dat de vorm van een leercurve verschilt per persoon. Sommige leerlingen begrijpen heel snel quantummechanica (een stijle leercurve) terwijl je buurman enorm moet blokken om tot dezelfde hoeveelheid begrip te komen.

1.2 Wat geldt voor alle vakken

Kort gezegd: Leren gaat over het verplaatsen van kennis naar je lange termijn geheugen; en dan zodanig dat je het later weer tevoorschijn kunt halen. Dat inzicht geldt voor leren in het algemeen of je nu leert voor natuurkunde, biologie, Nederlands of voor welk vak dan ook.

Tuurlijk: In de klas moet het ook gezellig zijn, je docent moet te vertrouwen zijn en er moet een goede sfeer heersen, maar als je meer uit de les en je huiswerk wilt te halen, kun je betrekkelijk eenvoudig je gedrag aanpassen. (Wie is verantwoordelijk dat jij leert?)

Bepaalde leerstrategieën leveren een hoger rendement (jezelf overhoren bijvoorbeeld) en het is handig om te weten welke dat zijn.

1.3 Natuurkunde leren

Sommige leerlingen zijn geholpen als ze iets meer begrijpen van het geheel van het vak natuurkunde: ‘Waarom doen we eigenlijk natuurkunde, en wat doen natuurkundigen?’

Een van de dingen die je zou kunnen doen om beter te worden in het vak, is het gedrag nadoen van natuurkunde-experts. Ze hebben bijvoorbeeld goed ontwikkelde wiskundige vaardigheden en kunnen dikwijls ook doelmatig problemen oplossen. En daarnaast hebben ze bepaalde begripsfouten doorzien.

Tot slot en niet geheel onhandig: Een toets scoren en een examen maken kun je ook leren. Het is gedeeltelijk ook maar een kunstje dat je opvoert.❰

2 Meer lezen?

laatste aanpassing: 20-1-2020.